Koncepce rozvoje školy na období 2016 – 2020
Předložený návrh koncepce školy na období 2016 – 2020 vychází z předchozích koncepcí školy a rozvíjí je.
Jsem přesvědčena, že práce ve školství (řídící i přímá pedagogická s dětmi) je práce kontinuální sama o sobě, a je proto nutné navázat na předchozí období, inspirovat se z úspěchů a poučit se z chyb a nedostatků. Škola má vždy své limity – materiální, prostorové, personální i finanční. Proto je třeba zaměřit se spíš na jejich účelné, nápadité a plné využívání.
Škola má však téměř neomezené hranice a možnosti svého vlastního rozvoje v učitelích i žácích, a záleží tedy pouze na chuti pedagogů měnit sebe, své metody a formy práce, a tím i školu. Proto klademe důraz na vzdělávání pedagogických pracovníků jak individuální, tak především týmové a na zapojení školy do rozvojových projektů a ostatní rozvíjející aktivity.
Vytvoření koncepce předcházela SWOT analýza, potvrzení mise školy a upřesnění vize školy.
1. Mise školy (poslání)
Škola poskytuje základní vzdělání uložené školským zákonem. Škola by měla být bezpečným a otevřeným místem vstřícným k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení a dalších činitelů, místem umožňujícím otevřenou a konstruktivní komunikaci. Měla by mít jasná, všem srozumitelná pravidla ke své činnosti i k řešení problémů. Měla by aktivně uplatňovat prevenci všech forem rizikového chování.
Měla by se stát místem, které vybavuje své absolventy takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání. Vzdělávací výsledky by měly odpovídat požadavkům realizovaných vzdělávacích programů. Měla by být perspektivní i pro své zaměstnance a měla by být školou, kde zaměstnanci budou motivováni k dobré práci a ke svému dalšímu profesnímu růstu.
2. Analýza stávajícího stavu školy
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Jiráskovo náměstí 1166, je příspěvkovou organizací zřízenou Magistrátem města Hradec Králové na dobu neurčitou. Vykonává činnost základní školy s kapacitou 450 žáků a školských zařízení - školní družina, školní výdejna a mateřská škola. Ve školním roce 2016/2017 je ve škole průměrně 428 žáků, 54 zaměstnanců (včetně MŠ + asistentů).
Z celkového vývoje školy je patrné postupné zlepšování podmínek a vybavenosti školy v souladu s aktuálními trendy moderních informačních a komunikačních technologií, ale i se zaměřením na badatelské a tvořivé aktivity žáků, na činnostní a zážitkové učení. Škola vzdělává a vychovává žáky pro potřeby dalšího studia, výjimečně i pro odchod do praxe. Poskytuje žákům základy dvou cizích jazyků. Připravuje děti předškolního věku na vstup do školy. Poskytuje také podmínky pro vhodné zájmové a volnočasové aktivity svých žáků v nejrůznějších formách specifikovaných podle zájmu a věku. Při těchto aktivitách podporuje aktivní účast rodičů a spolupráci s nimi.
V rámci celoživotního vzdělávání vzdělává seniory v používání ICT.
3. Vize školy
„Budujeme školu, která připraví žáky pro uplatnění se v běžném životě a do které děti i učitelé chodí rádi.“
Plán dalšího rozvoje školy respektuje aktuální situaci školy podmíněnou
a) výsledky práce školy, pedagogického sboru a zaměstnanců v uplynulých letech
b) prudkým technologickým rozvojem
c) právními změnami, trendy ve vzdělávání a vývojem vzdělávací politiky
d) demografickými daty a plány územního rozvoje
4. Hlavní strategické cíle a realizační plán
1. Udržovat naplněnost školy
2. Nadále zabezpečovat výuku žáků v tzv. očních třídách, oční třídy nadále ve spolupráci s očními lékaři a pedagogy propagovat, aby tradice očních tříd zůstala v Hradci Králové zachována
3. Provádět pravidelně 1x ročně revizi ŠVP (včetně pro školní družinu) s ohledem na změny Rámcového vzdělávacího programu a s ohledem na požadavky výuky.
4. Pokračovat ve zkvalitňování v oblasti řízení školy z hlediska aspektů organizačních, personálních, ekonomických a materiálně technických, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy.
5. Prostředky k dosažení cílů
5.1 v oblasti výchovy
- podporovat individualitu každého žáka, učit žáky demokracii, vést je k tomu, aby znali nejenom svá práva, ale i své povinnosti, podporovat u nich zdravé sebevědomí, vést je k seberealizaci a odpovědnosti za výsledky své práce, uvědomělé vnitřní kázni, učit je umění vyjádřit svůj názor a stát si za ním
- vést žáky k ochotě spolupracovat s druhými a přijímat v různých situacích různé role v týmu, podporovat tolerantní a bezkonfliktní komunikaci
- být jednotní a důslední ve výchovných požadavcích na žáky
- vychovávat žáky ke zdravému životnímu stylu i k odpovědnosti za své zdraví (dbát na prevenci v užívání návykových látek), pokračovat v programech protidrogové prevence, prevence šikany a rizikového chování
- věnovat pozornost estetičnosti pracovního prostředí
- vést žáky k tvorbě a ochraně životního prostředí
5.2 v oblasti vzdělávání
- naplňovat školní vzdělávací program „Umím, chápu, rozumím“ v souladu s právními předpisy a vzdělávací politikou státu
- nadále se věnovat problematice tzv. společného vzdělávání (inkluzi)
- rozvíjet funkční gramotnosti žáků (čtenářskou, matematickou, přírodovědnou, finanční) – úkol pro všechny pedagogické pracovníky bez ohledu na vyučovaný předmět a ročník
- věnovat soustavnou a systematickou pozornost profesionální orientaci žáků 9. tříd se zaměřením na technické obory
- v případě žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (jak talentovaní, tak zaostávající žáci, žáci zdravotně postižení, zdravotně či sociálně znevýhodnění) uplatňovat individuální přístup. Pro žáky nadané a talentované připravovat vhodné nabídky na začátku školního roku, motivovat žáky k aktivní účasti na různých soutěžích a oceňovat jejich úspěchy. Pracovat s nimi systematicky v průběhu celého školního roku
- ve vyučovacím procesu účelně využívat možnosti, které se nabízejí – wifi připojení, tablety, dataprojektory, počítače, interaktivní dataprojektory interaktivní tabule. Výuku spojovat s názorem, využívat aktivizujících metod a forem práce, žáky podporovat v samostatném vyhledávání a třídění informací
- v oblasti cizích jazyků věnovat nadále pozornost zlepšování komunikačních dovedností žáků
- pokračovat v zavádění metody CLIL do některých vyučovacích hodin
- analyzovat důvody neprospěchu, zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti
- průběžně ověřovat účinnost a kvalitu školního vzdělávacího programu, společně se všemi pedagogickými pracovníky pracovat nad jeho úpravami, zabývat se dalšími strategiemi jeho rozvoje
5.3 v oblasti klima školy
- nadále pracovat na rozvoji kultury školy, hodnotách a normách sdílených pracovníky školy
§ vytvářet ve škole přátelskou atmosféru založenou na důvěře a vzájemné spolupráci mezi žáky, pracovníky školy a rodiči
§ dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, vést rodiče k větší zodpovědnosti za domácí přípravu a výchovu dětí, k prohloubení zájmu rodičů o dění ve škole
§ pokračovat v upevňování školních tradic (společenský večer, Masopustu, příjezdu Martina na Bílém koni apod.)
5.4 v oblasti personální
- pokračovat v řízení školy na demokratickém principu vedení, jasně stanovených pravidlech a spravedlivých podmínkách pro všechny
- vzdělávat pedagogy v ucelených programech přímo na škole v oblastech, které jsou nutné pro budování kvalitní školy (projektové vyučování, funkční gramotnosti, práce s interaktivní tabulí, práce s tablety, interaktivními dataprojektory, práce třídních učitelů – vedení kolektivu třídy)
- průběžné předávat zkušenosti z individuálních školení ostatním pedagogickým pracovníkům v rámci práce metodických sdružení
- organizovat ukázkové hodiny pro kolegy v případě vhodných nápadů či nových metodických postupů
- provádět vzájemnou hospitační činnost učitelů – zejména učitelů 5. ročníků u učitelů II. stupně, učitelů 3. ročníků u 2. ročníků (a naopak). Vzájemnou hospitační činnost zaměřit i zdokonalování své práce návštěvou hodin u učitelů s jinými aprobacemi se zaměřením na metody a formy práce se žáky, na motivaci žáků
- podporovat další vzdělávání v souladu s touto koncepcí, plán DVPP pravidelně (jednou ročně) aktualizovat, podpořit vystudování koordinátora EVVO
- vyžadovat zodpovědnost všech pracovníků za výsledky jednotlivých žáků, třídy, školy; vést všechny pracovníky k jednotnému a důslednému působení na žáky
- usilovat o zlepšení podmínek práce školy z personálního hlediska, vytvářet podmínky pro stabilizaci kvalifikovaného pedagogického sboru, vytvořit promyšlený systém zastupitelnosti (počínaje třídními učiteli). Pokračovat v budování vzájemné důvěry ve vztazích jak mezi pracovníky školy, tak na úrovni učitel - žák
- podporovat iniciativu a motivaci pedagogických i správních zaměstnanců, oceňovat náměty a návrhy, ale i realizaci nových postupů
5.5 v oblasti zájmové a mimoškolní činnosti
- spolupracovat s rodiči žáků při organizování volného času dětí, jejich kulturního a sportovního rozvoje, motivovat žáky k využívání široké nabídky kroužků i jednorázových školních aktivit, nadále rozšiřovat nabídku zájmového vzdělávání
- v rámci školní družiny podporovat akce zaměřené na sportovní či kulturní vyžití, nabízet kroužky i pro žáky ve školní družině
- vytvářet podmínky pro stále větší počet dojíždějících žáků – pokusit se o zlepšení podmínek souvisejících s jejich časnými příjezdy do školy
5.6 v oblasti spolupráce s ostatní veřejností
- vytvářet žádoucí image školy, prezentovat školu a její aktivity na veřejnosti, připravovat veřejná vystoupení a výstavy v rámci Vánoc či Velikonoc, propagovat školu v tisku
- zprostředkovávat poznatky a vzdělání rodičům i širší veřejnosti v oblasti výchovy dětí, ale i v oblasti počítačové gramotnosti (Internet pro seniory, vzdělávací kurzy pro veřejnost)
- pokračovat ve spolupráci s PF UHK i s ostatními vysokými školami v regionu, zajišťovat využití jejich vědeckých a pedagogických kapacit, vytvářet odpovídající podmínky pro pedagogickou praxi
- spolupracovat se základními školami ve městě i v regionu, navázat partnerství škol mimo ČR
- pokračovat v realizaci společných dílen rodičů s dětmi
- spolupracovat se zřizovatelem, školskou radou, Sdružením při ZŠ Jiráskovo náměstí, Klicperovým divadlem, Městskou policií a dalšími subjekty
5.7 v oblasti materiálně technického zabezpečení
- ve spolupráci se zřizovatelem usilovat o dokončení prostoru školního dvora s malým odpočinkovým prostorem pro školní družinu (hřiště na míčové hry je vybudováno)
- doplňovat vybavení školy pro názornou a efektivní výuku, aktualizovat učební pomůcky, pokusit se najít prostory a zřídit informační centrum spojené s knihovnou
- dokončit vybavení tříd výškově stavitelnými lavicemi a pokračovat ve vybavování tříd i kabinetů novým účelně uzpůsobeným nábytkem
- ve spolupráci se zřizovatelem se pokusit o dostavbu přístavby (projektová dokumentace je hotová). Chybí kmenové třídy odpovídající kapacity, kmenové třídy musí být umístěny i v odborných učebnách
5.8 v oblasti spolupráce s mateřskou školou
- Vytvářet podmínky pro plynulý přestup dítěte z mateřské školy do základní školy
- Návštěva předškoláků z MŠ Březhrad v období podzimu, prohlídka školy v doprovodu starších spolužáků ze školy
- Spolupracovat s mateřskými školami – besídka pro mateřskou školu, pokračovat ve spolupráci pedagogů z MŠ a ZŠ, vzájemně si předávat zkušenosti
- Nadále organizovat Klub předškoláka (říjen – duben)
- Rodiče předškoláků informovat o požadavcích, které by mělo dítě splňovat, aby jeho vstup na školu byl bez problémový (uchopení tužky, sebeobsluha, řeč…)