Promo
Základní škola a Mateřská škola
Jiráskovo náměstí 1166
500 02 Hradec Králové
Loc: 50°12'20.906"N
15°48'39.17"E
IČO: 62694774
IZO školy: 102066787
tel: +420 495 540 521
email: skola@zsjirasek.cz
ID datové stránky: ggkmdrp
Přírodopisná praktika s vůní badyánu, skořice, hřebíčku, pomeranče…
Dnešní hodina Př praktik byla zaměřena na pozorování různých druhů koření obsahující silice (bobkový list, hřebíček, pepř, kmín, skořice, badyán). Žáci zjišťovali a zaznamenávali, z jaké rostliny se dané koření získává a která část rostliny se používá (kalich s poupětem, borka, list, plod). V druhé části prozkoumávali vlastnosti silic z oplodí pomeranče. Pozorovali reakci vymačkané kůry s obsaženou silicí na hladině vody a dále reakci stříknuté silice do plamene svíčky.
„Dnešní práce s kořením mi přišla zajímavá. Bavilo mě přičichávat si ke koření a pozorovat, jak silice z kůry pomeranče reagují s vodou a ohněm.“ (Hynek)
Mgr. Lenka Roubalová
Obrana, aneb jak nebýt sežrán
Krásná lidská zásada pro soužití hlásá: „Žít a nechat žít“. Pro vztahy v přírodě
však platí spíše zásada: „Sežrat a nebýt sežrán“.
Školní kolo soutěže proběhlo v pondělí 3. 2. 2025 a žáky opět čekala část testová a poznávací.
Výsledky kategorie D (6., 7. třídy):
1. místo – Nina Kriesche, 7. B – 71,8% úspěšnost (úspěšný řešitel)
2. místo – Alžběta Sochorová, 7. A – 68,63% úspěšnost (úspěšný řešitel)
3. místo – Lucie Jakubská, 7. B – 62,72% úspěšnost (úspěšný řešitel)
Výsledky kategorie C (8., 9. třídy):
1.místo – Tomáš Krahulec, 8. A a Jakub Louda, 9. A – 65,56% úspěšnost (úspěšní řešitelé)
3. místo – Jan David Černý, 9.A – 35,37% úspěšnost (řešitel)
Mgr. Lenka Roubalová, Mgr. Sára Rozínková (předmětová komise Př)
Žáci postupovali samostatně podle přesného návodu. Některé kroky vyžadovaly spolupráci, ale žáci si s úkolem poradili i sami. Téma lýkožrouta jsme nejprve probírali při úvodním výkladu, který následně doplnila výzkumná fáze. Žáci pomocí iPadů vyhledávali informace na internetu a doplňovali volně dostupné materiály z Národního parku Šumava, včetně samoobslužných pracovních listů. Na závěr jsme ověřili, zda model lýkožrouta skutečně vydává zvuk.
A opravdu – naše modely bzučely!
Mgr. Sára Rozínková a Mgr. Tomáš Mlejnek
Šesťáci využili své dosavadní zkušenosti s mikroskopováním a tentokrát se zaměřili na pozorování kvasinek v kvásku. Někteří odvážlivci dokonce ochutnali droždí, ze kterého jsme připravili směs pro pozorování. Jeho vzorek pak žáci pod mikroskopem pozorovali a objevovali pučící buňky kvasinek.
Mgr. Sára Rozínková
Přijímací zkoušky nanečisto pro žáky 9. tříd proběhnou v rámci celého Hradce Králové dne 18. února 2025. Tato akce je skvělou příležitostí vyzkoušet si testy v reálných podmínkách a připravit se na „ostré“ přijímací zkoušky. Žáci tak budou mít možnost porovnat své výsledky s ostatními účastníky a získat cennou zpětnou vazbu.
Přihlašování na školní kroužky na 2. pololetí je otevřeno 24. 1. od 12.00 do 7. 2. v 16.00 v systému SIRS.
Prohlédnout si nabídku kroužků (i externích) a přihlášení můžete provést zde.
Pouze na angličtinu se přihlašuje individuálně dle informací v menu Kroužky.
„Basic Lingua“ je soutěžní projekt, ve kterém si mohou žáci základních škol rozvíjet a měřit své jazykové dovednosti a kompetence v anglickém jazyce prostřednictvím renomovaných mezinárodních testů a zkoušek (Cambridge). Soutěž probíhá ve více krajích České republiky. V Královéhradeckém kraji ji pořádá První soukromé jazykové gymnázium Hradec Králové.
Naši školu reprezentovala Monika Pongová v kategorii 8. a 9. ročníků a Anna Reichlová v kategorii 6. a 7. ročníků. Anička se umístila na úžasném 1. místě! Monča obsadila krásnou 3. bronzovou pozici.
Blahopřejeme k velkému úspěchu:)
Mgr. Alena Machová, Mgr. Jana Volfová
V pondělí 13. ledna 2025 proběhlo školní kolo Geografické olympiády (dříve Zeměpisné olympiády). Žáci druhého stupně tradičně zpracovávali otázky ze znalostního testu a při práci s Atlasy světa. Letos byl větší důraz kladen na čtenářskou gramotnost a schopnost práce s textem.
Nejlepší řešitelé ve svých kategoriích jsou zároveň postupující do okresního kola, které se uskuteční na naší škole 19. února 2025. Jsou to:
a) v kategorii A (6. ročník): Vojtěch ČERMÁK (6.B) a Veronika KLAZAROVÁ (6.A)
b) v kategorii B (7. ročník): Anna REICHLOVÁ a Matěj SOCHOR (oba 7.A)
c) v kategorii C (8. a 9. ročník): Jiří VOGL a Jakub LOUDA (oba 9.A)
Gratulujeme a v okresním kole přejeme hodně štěstí! Zároveň děkujeme všem soutěžícím, kteří se zúčastnili školního kola a poměřili své znalosti zeměpisu s vrstevníky.
Mgr. Petr Stehno
Dne 7. ledna vyšli naši sedmáci do ulic jako tříkráloví koledníci pod křídly Oblastní charity Hradec Králové. Cílem Tříkrálové sbírky je vybrat co nejvíce finančních prostředků, ale stejně důležitý je i lidský rozměr sbírky. S každým úsměvem, koledou „Štěstí, zdraví, dlouhá léta, … vinšujeme vám“ přinesou koledníci králové lidem na ulicích i do jejich domovů radostné poselství.
Mgr. Alena Machová
Vyzkoušeli jste si někdy říct, že Petr Fletr pletl svetr? Není to nic jednoduchého, že? Ale naši šesťáci mají jazykolamy v malíčku, začínají jimi totiž hodiny dramatické výchovy. Netušíte, jak taková hodina vypadá? To se žáci 6. B pod vedením paní ředitelky rozhodli ukázat svým rodičům a v úterý 17. prosince pro ně uspořádali vánoční besídku.
Hlavní část setkání byla věnována ukázkovým aktivitám z hodin dramatické výchovy. Žáci se představili jako živé sochy, tvořili také živé obrazy na zadané téma. Nechyběla ani ukázka z tvorby scének a zazněla i píseň Rolničky, rolničky s textem, který vymysleli sami žáci.
Setkání bylo zakončeno šifrovačkou, kterou pro návštěvníky nachystali žáci v rámci hodin Informatiky. Po chodbě bylo zakódováno a zašifrováno 24 názvů filmů, seriálů, písniček a deskových her. Některé kódy byly velmi zapeklité a bylo náročné je rozluštit. Někdy bylo k prolomení třeba pomoci od samotných autorů.
Děkujeme žákům 6. B za přípravu a realizaci vystoupení, jejich rodičům za podporu!
Mgr. Michaela Zlatová a Mgr. Martina Škultétyová
Školní pěvecký sbor 12. prosince vystupoval v Domově U Biřičky. Sboristé a pomocníci ze šestých tříd si připravili pásmo vánočních písní. Lidové písně pak zpíval nejen sbor, ale přidali se k němu i diváci.
Na závěr vystoupení čekalo na seniory milé překvapení, které jim vykouzlilo úsměv na tváři. Každý obdržel drobný dárek a přáníčko, které pro ně vyrobili žáci napříč jednotlivými ročníky naší základní školy. Opět se díky této spolupráci ukázalo, jak důležité je propojovat generace a přinášet si radost.
Mgr. Michaela Zlatová a Mgr. Daniela Pávová
Ve středu žáci 9. B navštívili své nejmladší spolužáky v 1. O, kde si povídali o Vánocích a učili se nová slovíčka. V pracovních listech společně tvořili slovní zásobu k obrázkům. Nakonec prvňáčci soutěžili, kdo se naučil a zapamatoval si nejvíce anglických slov. Všichni byli moc šikovní - jak ti nejmladší, tak i ti nejstarší.
Budeme se opět těšit na další setkání.
Mgr. A. Machová a Mgr. Lenka Hojná
V pátek 13. proběhla na naší škole ústní část anglické olympiády pro žáky 5. tříd. Soutěž byla zaměřena na schopnost komunikovat v angličtině, porozumět textu a pohotově reagovat na otázky. Všichni účastníci se ukázali jako velmi šikovní a předvedli skvělé výkony, na které mohou být hrdí.
Na stupních vítězů se umístili:
1. místo: Jan Pardus
2. místo: Dagmar Buchtová
3. místo: Nur Hamad
Slavnostní vyhlášení proběhlo za přítomnosti spolužáků a učitelů. Bohužel, Dagmar se z důvodu nemoci nemohla zúčastnit, a tak na společné fotografii chybí. Vítězové byli odměněni diplomy a věcnými cenami, které jim budou připomínat jejich úspěch.
Děkujeme všem soutěžícím za jejich snahu a odvahu a těšíme se na další ročník této skvělé soutěže!
Mgr. Markéta Vránová, Mgr. Jana Benderová, Mgr. Alena Machová
Během poslední hodiny předmětu laboratorních hrátek, v roce 2024 , jsme si vyzkoušeli nové pokusy. Zaměřili jsme se i na pokusy s lehkým nádechem vánoční tématiky.
Jedním z pokusů byli Faraonovi hadi. I když reakce nebyla příliš bouřlivá, uhlíkové tělo hada nám pomalu rostlo a fascinovalo svým postupným vývojem. Zázrak hořícího cukru a tepla jedlé sody ukázal, jak i nenápadné chemické reakce mohou překvapit a provonět učebnu po cukrové vatě. Sloní pasta splnila všechna očekávání svou dramatickou reakcí.
Na závěr výuky jsme si připravili vánoční svítící pomeranče. Nejprve jsme je ozdobili veselými obličeji, poté do nich zapíchli prskavky (skrz na skrz) a nakonec zapálili. Při zatemnění učebny prskavky rozžářily pomeranče a vytvořily kouzelnou vánoční atmosféru.
Všechny dvojice pracovaly svědomitě a pokusy se podařily na výbornou.
Přejeme Vám kouzelné Vánoce!
Mgr. Sára Rozínková a Mgr. Tomáš Mlejnek
Druhý adventní týden přinesl mnoho nových kreativních aktivit.
Nadšení sklidil Den bez aktovek. Žáci se aktivně zapojili a tu nejoriginálnější náhradu tašky náležitě ocenili. Nejvíce nás zaujal nápad děvčat z 9.A s originální aktovkou v podobě trouby. Užili jsme si také pohádkové čtení do oušek, kdy starší žáci četli mladším spolužákům a překvapil nás velký počet dětí, který si přišel pohádky poslechnout. Sportovní duch provázel akci Fandíme sportu.
A závěr týdne patřil Relax day, kde už jsme se všichni těšili na nadcházející víkend.